توسل به ولایت ائمه یا طریقه ارتباط با عالم غیب
ظهور بیرونی حضرت ،وجهی از وجود مبارک است ،اصل وجودی ایشان که مدد رسان همه انسان ها می تواند باشد وجه کلی غیبی ایشان است .هیچ قلبی در مدد گر فتن از انسان کامل محروم نیست ،و هیچ میلی نیست که از انسان کامل انسانیت نگیرد .
چنانچه در زیارت جا معه کبیره داریم «من اراد الله بدءبکم » یعنی شما عین بندگی هستید و هر کس خواست بنده خدا شود ،باید از عین آن بهره گیرد و از شما شروع کند .و حال انسان کامل چه پیدا باشد چه پنهان ،شما برای مدد گرفتن از وی ،نیازمند حیات جسمانی او نیستند ،یعنی وجود مقدس جسمانی حضرت ،تاثیر اصلی را در میزان مدد گرفتن شما از آن وجود مبارک ندارد .
چگونگی رابطه امام زمان( عج ) با عالم
قطب عالم امکان ،مغز عالم امکان است ،حضورش در عالم مثل حضور نفس در بدن است .پس حضرت همه جا هست و تماماً هم هست .
نحوه حضور حضرت حجت در هستی
تشیّع ،برداشت راستین و برین از اسلام است به طوری که افق این مکتب ،درک مقام امامت است .نمی توان در شناخت امام تقلید کرد ،یعنی جزء اصول دین است و در اصول دین تقلید جایز نیست .یعنی در اصول یک مکتب باید اندیشه نمود ،تا آن عقیده به دست آمده برای ما سازگار باشد