1ـ عدل چیست؟!
 حتما شما هم زیاد شنیده اید: خدای عادل ...  عدل علی ...  عدالت مهدوی و ... اما چقدر تا به حال به این موضوع پرداخته ایم!؟ اینرو هم مثل عادات قدیمی ، به یک اصطلاح رسیدیم، شنیدیم، گفتیم و پذبرفتیم اما ... در موردش هیچ نمی دانیم!!!
قرار دادن و قرار گرفتن هر چیز و هر امری در جای مناسب و شایسته خودش عدالت را تعریف می کند. پس همیشه عدل مترادف با مساوات نیست، چه بسا مساوات عین بی عدالتی و ظلم باشد.
ـ یک مرغ را با شتر، یک بوته را با درختی عظیم و تنومند به طور مساوات آب دادن نه تنها عدل نیست بلکه بی عدالتی است.
عدل در نظام تکوینی و نظام تشریعی و اجتماعی، اساس و پایه، قوام و برقراری آن می باشد، و این نظام تکوینی به هر میزان از این اساس و قاعده به دور باشد به انهدام و فروپاشی نزدیکتر می شود. نظام اجتماعی نیز به هر اندازه به عدل و انصاف نزدیکتر باشد به قوام و پایداری آن می افزاید و به هر اندازه از آن فاصله بگیرد به فساد و تباهی و در نهایت به زوال می رسد.
دقت کنیم که والدین خانواده ای ، همه فرزندان را به مساوات و برابری ببینند،  چه فجایع و مشکلاتی بروز می کند
کودک خانواده که هنوز وارد جامعه نشده و پسر جوان خانواده که در جامعه مشغول به فعالیت آموزشی و اقتصادی است، و دختر خانواده که تحصیلات کلاسیک را در دانشگاه طی می کند همه به یک مساوات در خانه حق داشته باشند، مثلا مادر خانواده بطور میانگین با در نظر گرفتن عدلی که مساوات معنی دارد برای هر سه فرزند به یک میزان و یک نوع غذا را تهیه و در اختیارشان قرار دهد. و در خانواده مبلغی مساوی را بصورت هفتگی در اختیار این سه فرزند قرار دهند. آیا این عدالت است؟ هرگز... هر کدام از این سه نیازمند نوع نگرش، تغذیه و هر کدام مخارج خاص خود را دارند، کودک با توحه به سن طفولیت هنوز نیازمند مخارج آن چنانی نیست دختر خانواده با توجه به تحصیل و ... نیازمند مبالغ بیشتری می باشد و پسر خانواده با توجه به فعالیت اقتصادی و ... شاید اصلا نیازی به این هزینه نداشته باشد.
امیر المومنین (علیه السلام) می فرماید: عدل پایه و زیر بناست که به وسیله آن قرار و قوام عالم پابرجاست .
و خداوند در آیه 90 سوره نحل میفرماید: عدل از اسماء حسنای الهی می باشد که در نظام تکوین و تشریح گردیده است و به صورت یک سنت ثابت و استوار خدای متعال همیشه جریان دارد.
هر فرد و ملتی که به این قانون الهی پایبند باشند و متعهد، پایدار و استوار باقی می ماند و اگر از این سنت الهی تعدی کند، به خود ستم کرده و زوال و نابودی خود را رغم زده است. ببینیم آثار و تبلیغات این نگاه را در جامعه ...
در همین خانواده که مثال زدیم، اگر عدل اینگونه تفسیر شود (مساوات) آیا روابط در این خانواده پایدار خواهد بود!؟ دختر خانواده مرتب دچار تعارض با والدین می شود، چون نیاز بیشتری به مخارج تحصیل دارد کودک خانواده دچار بیماریهای مختلف سوء تغذیه خواهد شد چون هنوز معده او آمادگی پذیرش هر غذائی را ندارد، پسر خانواده همیشه از کمیت غذا متعرض خواهد بود چون فعالیت بیشتری دارد و در نتیجه نیاز بیشتری به غذا و عذاهای پر انرژی تری نسبت به سایرین دارد. اصلا خانم و آقای خانواده نیز دچار نارضایتی خواهد شد و این نارضایتی ها اساس کانون خانواده را زیر سوال می برد و بنیان آن را متزلزل خواهد کرد.
خدای رحمان در آیه 8 سوره الرحمان می فرماید: و آسمان را برافراشت و میزان را قرار داد. در میزان طغیان و تعدی نکنید.
مولی متقیان می فرماید: عمل به عدل، پیروی از سنت خدای متعال و پایداری حکومت هاست.
و در جای دیگر این مرد عدالت خواه و عدالت محور میفرماید: ستمگرترین مردم کسی است که راه و رسم ستمگری را پدید آورد و راه و رسم عدالت را براندازد
.
آیا واقعا چنین نیست...؟!
آیا اگر این عدل الهی و سنت تغییر ناپذیر خداوند نمی بود زندگی و مساوات معنا داشت؟!!!
دوستان، بیائیم با این دیدگاه به زندگی خود بنگریم، خداوند در نهایت عدالت و انصاف خود شرایط کنونی زندگی ما را و وسایل زندگی ما را به ما عنایت فرموده. با قیاسهای بی جائی که دم از مساوات بجای عدالت می زند، قوام زندگی خود و دیگزان را به نابودی و تباه نکشانیم و بنیان زندگیمان را محکم و پایدار حفظ کنیم.  انشاءالله
چون این عدالت از قوانین الهی است که نه متغییر و نه قابل تبدیل و کم شدن هست ، پس ما باید بگردیم و بفمیم که چگونه باید نگریست تا درست دید.
هر روز یک قانون ، هفته ، هفته قانون است ، منتظر باشین . فعلا ...